Missie, visie en kernwaarden
Missie
Bij Huisartsenpraktijk Orion zijn we toegewijd aan het leveren en duurzaam in stand houden van huisartsenzorg voor de bewoners van de Bilt en Bilthoven in het inschrijfgebied van onze praktijk. We staan klaar om onze patiënten te ondersteunen bij alle gezondheidsproblemen, met een persoonsgerichte, respectvolle en deskundige aanpak.
We streven ernaar om onze zorg toegankelijk en bereikbaar te houden, en we zijn toegewijd aan het leveren van continue, hoogwaardige, reguliere huisartsgeneeskunde.
Visie
Bij Praktijk Orion streven we ernaar om binnen onze mogelijkheden de best mogelijke huisartsenzorg te bieden, dicht bij de woonomgeving van onze patiënten. We zijn toegankelijk en betrokken. We richten ons daarbij op onze kerntaken om de kwaliteit van onze zorg te waarborgen, ook in tijden van toenemende (zorg)schaarste.
We begrijpen dat een naadloze samenwerking met andere eerstelijns zorgverleners, sociaal domein, geestelijke gezondheidszorg (ggz), verpleeghuizen, verzorgingshuizen en (wijk)verpleging (VVT) en ziekenhuizen niet alleen logisch is, maar ook essentieel voor het leveren van goede zorg. Onze inzet is om deze samenwerkingsrelaties te versterken, altijd met de belangen van onze patiënten als prioriteit.
We beseffen dat niet alle hulpvragen medisch-generalistisch zijn. Daarom zorgen we ervoor dat hulpvragen naar de juiste kanalen worden doorgestuurd. We zetten ons in samenwerking met de huisartsengroep MediBilt (hagro) in voor een robuuste en uitgebreide eerstelijnszorg in De Bilt/Bilthoven, die open en toegankelijk is voor iedereen. De stichting OenI De Bilt is om deze reden in 2023 opgericht.
We zien digitalisering als een belangrijke mogelijkheid om bij een deel van de zorgvragen efficiënt in te kunnen zetten. We verwachten dat we toenemend hybride zorg gaan leveren: digitaal waar het kan, fysiek waar nodig. Ook zal een steeds groter deel van de huisartsenzorg die voorheen door artsen plaatsvond gaan verschuiven naar praktijkondersteuners en verpleegkundigen. Dit alles onder verantwoordelijkheid en met supervisie van de eigen huisarts.
We erkennen dat het niet altijd mogelijk is om iedereen direct te helpen, en daarom zal de urgentie van de hulpvraag bepalend zijn voor de wachttijd van een consult. Onze medewerkers en digitale systemen zijn hierop getraind en ingericht. Hoewel de tevredenheid van onze patiënten erg belangrijk voor ons is, blijft de kwaliteit van de zorg en de gezondheid van de patiënt altijd onze hoogste prioriteit in onze behandelingen en adviezen.
In ons medisch handelen volgen we de adviezen en richtlijnen van het Nederlands Huisarts Genootschap en de Nederlandse Triage Standaard bij urgentie bepaling, diagnostiek en behandeling van ziekte. We hebben daarbij oog voor het beleid van zorgverzekeraars en de overheid, inclusief kostenoverwegingen. Verwijzingen naar andere zorgverleners worden waar noodzakelijk gemotiveerd en gedocumenteerd. Overbodige administratie en niet noodzakelijke registratie vermijden wij.
Kernwaarden
Bij Praktijk Orion streven we naar huisartsenzorg die persoonsgericht, respectvol en deskundig is.
Persoonsgericht
We zien onze patiënten als unieke individuen, niet alleen als hun ziekte. Hun persoonlijke kenmerken, emoties en sociale context maken hen uniek. We nemen de tijd om echt naar onze patiënten te luisteren, waardoor we een persoonlijke band kunnen opbouwen en oprechte gesprekken kunnen voeren.
We vinden het belangrijk om onze patiënten de best mogelijke ondersteuning te bieden. We helpen hen bij het maken van keuzes gedurende hun zorgtraject. Ons team werkt samen met de patiënt om verschillende opties te verkennen en de voor- en nadelen van elke optie te bespreken. Zo kan de patiënt een weloverwogen keuze maken over het omgaan met zijn ziekte of aandoening. We bieden ondersteuning op maat, rekening houdend met de persoonlijkheid, draagkracht en ernst van de ziekte of aandoening van de patiënt. We zorgen ervoor dat patiënten de ruimte hebben om hun gevoelens en emoties te uiten en te verwerken.
Respectvol
Bij Praktijk Orion behandelen we onze patiënten altijd als gelijkwaardige partners. We respecteren hun ideeën, wensen en autonomie. We zorgen ervoor dat onze zorg aansluit bij de persoonlijke levenssfeer van de patiënt. We respecteren de keuzes van onze patiënten en dringen geen hulp of advies op. We houden ons aan de gangbare omgangsvormen en gaan tactvol om met gevoelige kwesties.
Deskundig
Onze patiënten kunnen erop vertrouwen dat we hun zorgvragen met de grootst mogelijke deskundigheid en professionele ervaring benaderen.
We bouwen een relatie van wederzijds vertrouwen op met onze patiënten, waarbij privacy altijd wordt gerespecteerd. Het is de verantwoordelijkheid van ons hele team om een veilige omgeving te creëren waarin de patiënt zich op zijn gemak voelt.
Als onderdeel van onze toewijding aan deskundigheid, zetten we ons in voor continue professionele ontwikkeling. We streven ernaar een team te zijn waar iedereen kan blijven leren. We bieden mogelijkheden voor persoonlijke bijscholing, dagelijkse casuïstiekbesprekingen, en we leiden huisartsen, doktersassistenten en geneeskundestudenten op. We zetten ons in voor een veilig leerklimaat voor iedereen.
Waar mogelijk werken we mee aan wetenschappelijk onderzoek met als doel verbetering van (huisartsen)zorg voor onze patiënten. Het criterium voor deelname hierbij is dat het onderzoek in potentie de (huisartsen)zorg nu en in de toekomst zal verbeteren. Hierbij zorgen we ervoor dat uw persoonsgegevens veilig blijven en voldoen we aan de geldende wetgeving en richtlijnen op dit gebied.